Voetverzorgingstips

Uw voeten wassen
Was uw voeten met handwarm water en liever niet met zeep. Zeep tast de natuurlijke beschermlaag van uw huid aan. Droog uw voeten na het wassen altijd zeer goed af, vooral tussen de tenen, met een schone handdoek. Trek daarna niet meteen uw sokken aan, maar geef uw voeten de kans om te drogen.

Het knippen van de nagels
Het goed knippen van uw teennagels is erg belangrijk, het kan veel problemen voorkomen. Knip de nagels recht af en vooral niet te kort. Knip uw nagels niet rond om het ingroeien van teennagels te voorkomen. Indien nodig kunt u de hoeken beter met een nagelvijl iets afronden.

Voorkom ingroeiende teennagels
Ingroeiende teennagels zijn pijnlijk en komen meestal voor aan de grote teennagel. De grootste risicofactoren voor het ontstaan van ingroeiende teennagels zijn:
  • Druk door slecht passende schoenen.
  • Het verkeerd (te kort) knippen van nagels.
  • Een weke nagelomgeving door veel baden of transpiratie.
Kloven
Kloven zijn plekken waar de huid is ingescheurd. Deze inscheuringen zijn aan de oppervlakte breder dan in de diepte. De oorzaak is vaak een droge of juist een verweekte huid. Aan de hiel zien we vaker kloven als de huid extra droog is, meestal in combinatie met overmatige eeltvorming. De elasticiteit van de huid neemt af en dit leidt tot scheurvorming. Door een voortdurende belasting kunnen de kloven dieper worden en zelfs gaan ontsteken of bloeden. U kunt beter eerst de pedicure zoveel mogelijk eelt laten verwijderen en de kloven laten behandelen. Dit bevordert het herstel van de huid. Daarna is het belangrijk om de huid intensief met een crème te verzorgen. En regelmatig naar de pedicure te gaan.

Huidschimmel
Veel mensen hebben last van deze (jeukende) huidaandoening, die ook wel "zwemmerseczeem" wordt genoemd. De infectie is zeer besmettelijk. Zwemmerseczeem wordt vaak opgelopen in gezamenlijke doucheruimtes, kleedkamers en zwembaden. In een warm en vochtig klimaat gedijen schimmels goed.
Ook overmatig zeepgebruik en het niet voldoende afdrogen van de voeten (vooral tussen de tenen) draagt bij aan het ontstaan van een schimmelinfectie. Zwemmerseczeem kunt u behandelen door elke dag antischimmelzalf op de huid aan te brengen. Schoenen en sokken behandelt u met een schimmeldodende poeder of spray.

Voetencrème
Wrijf de voeten regelmatig in met een huidvriendelijke crème of met olie. Dit voorkomt een uitdrogende huid, kloven of andere huidbeschadigingen.

Voetengymnastiek
Met voetgymnastiek activeert u de spieren, worden uw voeten soepeler en stimuleert u de balans van uw voeten.

Schoenen kopen - een paar tips
  • Koop schoenen altijd in de namiddag, omdat uw voeten in de loop van de dag dikker kunnen worden.
  • Pas altijd beide schoenen in de winkel. Het is normaal dat de ene voet langer is dan de andere.
  • Koop schoenen altijd op de langste voet.
  • Pas de schoenen altijd staande. Als de voet staat, is hij altijd wat langer dan bij zitten, door het gewicht wat er op komt.
  • De schoen loopt niet uit. Een schoen wordt niet groter, wel soepeler, waardoor het model zich aanpast aan uw voeten.
  • Zorg voor een juiste lengte- en breedte maat. Maat 40 van het ene merk is zeker niet maat 40 van een ander merk.
  • Let op een goed contrefort, oftewel een goede, stevige hielomsluiting. Hoe steviger het contrefort is, hoe minder groot de kans op zwikken van de enkel. Het contrefort moet niet met de duim in te duwen zijn.
  • De tenen moeten vrij te bewegen zijn, zowel in de breedte als in de hoogte. Tenen en nagels komen snel in de knel waardoor er pijnklachten kunnen ontstaan.
  • Let erop dat er geen stiksel of naden in de schoen zitten; dit kan pijnlijke plekken op uw voet geven. Ook sokken kunnen pijnlijke plekken veroorzaken door het naadje van de sok; draag sokken dan binnenstebuiten.
  • Koop bij voorkeur leren schoenen. Leer zorgt voor een goede ventilatie, laat zich makkelijk vormen en is duurzaam.

Kinderschoenen
Als een kind net gaat lopen, is het beter om geen schoenen aan te trekken. Pas als het kind een paar weken heeft geoefend met zelfstandig lopen, kunnen de eerste schoentjes gekocht worden.
De schoenen van kleuters moeten van vrij soepel materiaal zijn, zodat zij hun houding kunnen compenseren en stabiel blijven staan en lopen. Als  de schoentjes te stevig zijn, zullen ze meer vallen, instabiel en onzeker worden.
Vanaf vier tot vijf jaar mogen de schoenen wat steviger worden, vooral aan de hiel. Aan de teentjes moet de schoen soepel blijven om het afrollen mogelijk te maken.
Een kindervoet is soepel, waardoor het snel te beïnvloeden is door schoeisel. Verkeerd schoeisel kan de voet op een negatieve manier beïnvloeden.