De Vrouw

Menstruatiepijn: even doorbijten of ............. voetreflex !!

Heb jij last van pijnlijke borsten, hoofdpijn, buikpijn of stemmingswisselingen? Dan heb je mogelijk PMS.

PMS is een verzamelnaam voor allerlei lichamelijke en emotionele klachten die zich voordoen in de week voor je menstruatie.
De exacte oorzaak van PMS is onbekend. De klachten hebben te maken met de menstruatie dus mogelijk is er een relatie met hormonen. De PMS klachten komen elke maand weer terug, dit is behoorlijk vervelend en veel vrouwen voelen zich eenzaam en onbegrepen.

afbeeldingsresultaat voor menstruatie schema

In de Chinese geneeskunde heeft PMS, net als in de reguliere geneeskunde, te maken met de komst van de menstruatie. Door de menstruatie verandert de balans in het lichaam: het lichaam gaat in plaats van het opbouwen van energie in de baarmoeder, juist de opgebouwde energie weer afstoten. Deze verandering van balans verloopt niet goed bij vrouwen met PMS.
Met reflexzonetherapie wordt via de meridiaanbanen op de onderbenen en de voeten, deze doorstroming van energie (Qi) en bloed weer gestimuleerd, waardoor menstruatieklachten verminderen / verdwijnen.

De overgang - menopauze

Zo rond het 50e levensjaar worden de menstruaties onregelmatiger en stoppen uiteindelijk helemaal. Het is meestal een geleidelijk, natuurlijk proces, maar het kan ook plotseling gaan na verwijdering van de eierstokken of door toediening van bepaalde medicatie.
In deze periode kunnen veel klachten voorkomen zoals: nachtzweten, slapeloosheid, opvliegers, osteoporose, hoofdpijn, vermoeidheid, emotionele labiliteit, vaginale droogheid, blaasklachten.

Reflexzonetherapie kan in deze periode een mooie ondersteuning zijn en verlichting van de klachten geven.